Tömegközlekedésünk múltjáról

2015-09-27, 13:03
   |   Kategória: Fórum
Magyarországon a kedvező urbanizációs mutatókkal rendelkező, modernizálódó vidéki városokban a 19. század második felében megindult a helyi tömegközlekedés. E téren Szombathely élenjáró szerepet töltött be - Kalocsai Péter gondolatai.
A dualizmus korában egy város urbanizációs fejlettségi szintjének fontos fokmérője már a városi tömegközlekedés léte. Jelentősége, hogy könnyíti, gyorsítja a városi tér használatát, hat a városfejlődésre, a közlekedés szabályozására és még tovább lehetne sorolni. Városunkban viszonylag hamar, 1865-ben megindult az omnibusz-közlekedés (Pécsett 1881-ben, Győrött 1896-ban) és a járművek éjjel is szolgálták az utazni vágyókat. Budapest és Pozsony után 1897-ben létesült villamosvasút, amely 77 éven át sűrű járataival – évszakoktól függetlenül – megbízhatóan szolgálta hajnaltól késő estig a szombathelyieket. A villamoshoz különösen szoros érzelmi kötődés alakult ki a városban. Az autóbuszjáratok először a villamosvasút által nem érintett területek tömegközlekedésbe való bekacsolásával játszottak fontos szerepet, a kezdeti nehézségek ellenére is. Az autóbusz-közlekedés hatalmas fejlődésen ment keresztül, míg behálózta az egész várost, és korszerű járműveket tudtak forgalomba állítani. A legismertebb vonal talán a legendás 30Y, amelyen a városi „Kult-Tour Busz” is közlekedik.A Dunántúlon, Szombathelyen kívül 1923-ig Sopronban, 1960-ig Pécsett jártak még villamosok. A többi városban csak autóbuszok közlekedtek, amelyeknek ritkább volt a követési ideje, mint a szombathelyi villamosoknak (7-9 perc). Ezért kedvezőbbek voltak a mobilitási lehetőségek Vas megye székhelyén.

Számos érdekességet lehet megemlíteni e témában. Például a nevesebb polgárok kezdetben szégyellték, ha omnibuszra szálltak, hisz mindenki láthatta, nem telik nekik se magánfogatra, se bérkocsira (mai taxik elődei). Az első szombathelyi villamosokat Svájcból vásárolták, elektromos árammal fűtötték őket és postaládával közlekedtek. A megállókban kezdetben kis lámpa felgyulladása jelezte, hogy az utasoknak már nem kell sokat várniuk a villamosra. 1968-ban a villamossal többnyire párhuzamosan csuklós autóbuszokat állítottak forgalomba, hogy az utasokat átcsalogassák és kellő indokot találjanak előbbi megszüntetésére. Háttérben az új, 1968. évi közlekedéspolitikai koncepció állt. A csuklósok viszont üresen jártak, miközben más városrészek tömegközlekedése megoldatlan volt! Végül az említett koncepció miatt nemcsak a villamos lett városunk vesztesége (1974), hanem a budapesti repülőjárat (1969) és a rumi vasútvonal (1974) is!

Kapcsolódó elemek

11 hozzászólás


Fatal error: Call to a member function getCfg() on a non-object in /home/szomthu1/szombathelyi7/plugins/system/japager/japager.php on line 178