Hiba
  • Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

A csere különös esetei – ajándékok és leárazott termékek

Évről évre sokakban merül fel a kérdés karácsony után, hogy mit lehet tenni, ha a megajándékozottnak nem tetszik az ajándék. Ha a termék nem hibás, tehát valóban csak a megajándékozott ízlését vagy méretét nem találta el a fogyasztó, akkor a jog nem védi őt, a kereskedő jóindulatára van bízva. 
Nagyon sok kereskedő az évnek ebben a szakában különleges kedvezményeket ad, és a karácsonyi ajándékokat kicseréli, de ez nem kötelességük. Csak akkor kell ugyanis a fogyasztóvédelmi előírások szerint cserélni, ha a termék hibás, vagyis ha nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyeknek a szerződés, a saját leírása, a reklámja, a rá vonatkozó jogszabályok, szabványok, és az általában ettől a terméktől elvárt paraméterek támasztanak vele szemben.

Ha az ajándék hibás, az egészen más eset, akkor természetesen a tulajdonosát megilleti mindaz a jog, ami egyébként a fogyasztókat. Az érvényesítésükhöz szükség lesz a nyugtára, hogy igazolni tudja a vásárlást. Ha a termékhez jótállási jegyet kapott a vásárló, akkor ennek bemutatása is elegendő, mert minden szükséges adatot tartalmaznia kell ennek is.

Ugyanígy sokakban felmerül az év eleji akciók kapcsán, hogy a leárazott termékekre is jár-e szavatosság, jótállás. A válasz alapvetően igen. Kizárólag akkor nem teheti a fogyasztó kifogás tárgyává az akciós termék hibáját a vásárlás után, ha a leárazás kifejezetten e miatt a hiba miatt történt, és ezt a vállalkozás bizonyíthatóan a fogyasztó tudomására hozta korábban. Ha tehát a hibáról tudott vagy kellő körültekintés mellett tudhatott a fogyasztó, akkor ezt a hibát később már nem kifogásolhatja, mert ennek tudatában vásárolta a terméket.

Ilyenkor is fontos azonban, hogy ha a terméknek valamilyen más hibája keletkezik, attól függetlenül, mint amire a vállalkozás a vásárláskor felhívta a fogyasztó figyelmét, akkor a fogyasztó joggal követeli a cserét, vagy a javítást.

Tipikusan ilyen az, amikor a szépséghibásként árult terméknek funkcionális problémája is van, vagyis nem csak meg van karcolva, amiről a fogyasztó tudott, mert láthatta, hanem amellett nem is működik megfelelően. Ilyenkor ezt a hibát a vállalkozásnak ki kell javítani.

A fogyasztó az árucikk hibája esetén kijavítást vagy kicserélést kérhet, vagy, ha ezt a vállalkozás nem tudja teljesíteni, vagy nem vállalja, akkor megnyílik a lehetősége a vételár leszállítására, a termék visszaadása mellett a teljes vételár visszatérítésére, vagy a terméket a vállalkozás költségén mással kijavíttathatja.

Várallai Károly

fogyasztóvédelmi szakértő

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.

Legfrissebb

Legnépszerűbb