Hiba
  • Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

Hasznos vagy káros?

2015-02-15, 10:09
   |   Kategória: Pink
Mint minden technikai vívmánynak, az informatikai és médiaeszközöknek is vannak támogatói és elutasítói. Bárhogy nézzük, az életünknek – gyermekeink életének is – fontos részei, de nem mindegy: felhasználók vagyunk csupán, avagy uralni is tudjuk e tárgyakat.
Okostelefon, laptop, tablet: a legtöbb háztartásban megtalálhatók, és a szülői példát követve a gyerekek is mindennapos használóivá válnak. Nem ritka, hogy a fiatalok éjjelente a közösségi hálón lógnak, de másnap képtelenek odafigyelni az iskolában. Sokan órán, a pad alatt játszanak a telefonjukkal. A jelenséggel a pedagógusok is szembesülnek, és nem mindig tudják, mitévők legyenek. Nincs általánosan érvényes szabály: el kell-e venni a gyerekektől a kütyüket, vagy sem, és az otthoni szabadidejükre sem lehetnek hatással a tanárok. Január végén e témában konferenciát is rendeztek Szombathelyen. A szervezők fontosnak tartották, hogy a pedagógusok eszmét cserélhessenek ezekről a gyerekeket érintő kérdésekről.

G. Ekler Ágnes Waldorf-tanár, a rendezvény házigazdája úgy látja, hogy a tanárok is sokféleképpen viszonyulnak e tárgyakhoz. A kérdés több oldalról megközelíthető: pszichológusi, orvosi szemszögből – hiszen előfordul, hogy diagnosztizálható hatása van valakire a túlzott eszközhasználatnak –, és gyógypedagógiai szemszögből is, ugyanis idővel az egérkattintgatás vagy az érintőképernyő egy-kétujjas használata az agyban kimutatható elváltozásokat okoz. A legtöbb felhasználó nem érti a működésüket, sőt nem is kíváncsi rá. Legtöbben egyáltalán nem szeretnének a dolgok mögé nézni, elfogadják, hogy a világ megismerhetetlen, és ez a gyerekek esetében különösen veszélyes. Lelkiállapotukra kihat az a belső feszültséggel járó érzés, hogy csupán használnak valamit, de nem uralják azt. Egyszerű felhasználóvá, fogyasztóvá válnak, és mindezzel az elidegenedés erősödik.

Három alapelv mentén közelít a kérdéshez a Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezetője. Intézményükben nem tiltják az okostelefon használatát, de szabályok itt is vannak: “Megnézzük, hogyan lehet hasznosítani az oktatás szempontjából, figyelembe vesszük a veszélyeit, illetve megkeressük, milyen nevelési feladatok hárulnak ránk miatta” – fogalmazott megkeresésünkre Károly Frigyes. Az igazgató úgy véli: lehet úgy élni, hogy nem veszünk tudomást a világ változásáról, de nem érdemes. A mai generáció hétköznapjainak szinte veleszületetten része az infokommunikációs eszközök használata – ők a „digitális bennszülöttek” –, bár igaz, kellő rutin és a bejáratottság még nem társul hozzá. Így volt ez minden régi forradalmi újítással. A szabályrendszer, az erkölcsi normák csak lassan alakulnak ki, holott a technika robbanásszerűen fejlődik. “Nekünk, pedagógusoknak és a felnőtt társadalomnak az a feladatunk, hogy a gyerekeket a lehetőségek mellett arra is megtanítsuk, mik a veszélyek” – tette hozzá. Kiemelte a közösségi oldalakra feltöltött tartalmakkal kapcsolatban, hogy a gyerekek nem mérik fel a későbbi erkölcsi következményeket. Fel kell hívni a figyelmüket arra, hogy akár saját sorsukat is ellehetetlenítik a jövőbeni munkaerőpiacon, vagy másokat megbánthatnak. Mindezekkel együtt, az iskolaigazgató szerint vannak tagadhatatlan pozitívumai az említett kütyüknek, például anyaggyűjtésben, időmegtakarításban előnyösek.

Korunk okos médiaeszközei – ha ésszel használjuk – fejlesztik a kreativitást, tágítják a látókörünket, és képesek újfajta szociális hálót építeni a fiatalok között. Ám mindez csak akkor igaz, ha a megfelelő életkorban találkozik velük az ember. Fokozatosan érdemes megismertetni a gyerekeket ezzel a világgal, úgy, hogy mindig értsék, uralni tudják. Erre még a felnőttek sem mindig képesek. Ha körülnézünk, azt látjuk, hogy manapság nem működik az az elv, miszerint kisgyermek közelében önkontrollt gyakorlunk. Amitől távol szeretnénk őket tartani, azt nemcsak hogy nem adjuk a kezükbe, de mi magunk sem használhatjuk a jelenlétükben, azaz „nem ihatunk bort, miközben vizet prédikálunk”. Hitelesség nélkül ugyanis nehéz nevelni.

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.

Legfrissebb

  • Olad Városrészért Egyesület 2018. szeptemberi program ajánló
    Olad Városrészért Egyesület 2018. szeptemberi program ajánló Lakossági fórum az Oladi lakótelep zöldterületeiről.„Ősz a kertekben” címmel Mátyás Szabolcs kertészmérnök-tanárelőadást és tanácsadást tart.Őszköszöntő családi nap…
  • Micimackó futás
    Micimackó futás Zenés bemelegítés, játékos versengés, jó közösség - ezek miatt is népszerű a fogyatékkal élő gyerekek…
  • Mobilitási hét
    Mobilitási hét Harmadik alkalommal csatlakozott Szombathely az Európai Mobilitási Héthez. A városban kilenc napos programosorozat várja a…
  • Tolnay-nap
    Tolnay-nap Lukácsházán tartottak konferenciát az állatorvosi szakma neves képviselői a Tolnay Sándor Emléknapon. A tudósra 1992…
  • Közgyűlés utáni sajtótájékoztató
    Közgyűlés utáni sajtótájékoztató A Bem József utcába tervezett parkolókról, a költségvetés módosításáról és a városi cégek gazdálkodásáról beszéltek…

Legnépszerűbb

  • Tolnay-nap
    Tolnay-nap Lukácsházán tartottak konferenciát az állatorvosi szakma neves képviselői a Tolnay Sándor Emléknapon. A tudósra 1992…
  • Kertek díjazása
    Kertek díjazása A Parkerdei Kertbarát Egyesület idén is díjazta a legszebb kertek tulajdonosait. Hagyományos és modern kategóriában…
  • Hittudományi Főiskola
    Hittudományi Főiskola Pincétől a padlásig minden megújul a Győri Hittudományi Főiskola szombathelyi épületében, ahol a szerkezeti munkálatok…
  • Romkert
    Romkert Javában tart az egykori savariai helytartói palota mozaikpadlója alatti terület feltárása. Már több értékes leletre…
  • Dévai Boglárka köszöntése
    Dévai Boglárka köszöntése Májusban és júniusban még érettségizett, majd júliusban felkészült, hogy augusztus elején a Glasgowban megrendezett tornász…