Hiba
  • Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

Ezerszínű ősz az Őrségben

A Szombathelyi Borostyánkő Természetbarát Sportegyesület tagjai – a hideg és szeles időjárás előrejelzés ellenére – úgy döntöttek, hogy október 7-ét az Őrségben túrázással töltik. Verőfényes napsütés és kristálytiszta levegő, a színesedő erdők látványa megsokszorozta a közel negyvenfős csapat energiáját.
A délelőtti program a „Hármashatár tanösvény” mintegy 4,5 kilométeres útvonalának oda-vissza történő megtételével telt. A túravezető szakember, - aki az előre egyeztetett helyen és késésünk ellenére is várt bennünket - bevezetőjében elmondta, hogy a szintkülönbség közel 400 méter lesz, de olyan hosszan húzódik, hogy igazán csak a kétharmados szakasznál, illetve az utolsó mintegy kétszáz méternél kell jelentősebb emelkedővel számolnunk. Ezt hallva nagy lendülettel indultunk útnak.

Útközben meg-megálltunk és ismertetőt hallottunk az Őrségi Nemzeti Park létrehozásáról és területeiről: az Őrségről, a Vendvidéről, a Rába folyó völgyéről és Szentgyörgyvölgyről. Az Alpok közelsége miatt élővilága hegyvidéki jellegű. Bükkösök és erdei fenyvesek borítják a dombokat. A szubalpin éghajlat kedvez és gazdagítja a növényvilágot, így a fecsketárnics, zergeboglár tömegesen fordul elő, de a legértékesebb a Szőcei tőzegmohás láp. A Nemzeti park az erdei gombák leggazdagabb lelőhelye az országban. Az ösvényről jobbra-balra letérő  gomba ismerő túrázók sokféle, gyönyörű, egészséges gombákkal dicsekedhettek!

A Hármashatár tanösvény a Vendvidéken található. A második pihenés során ismertető hangzott el a vend-vidéket meghatározó szlovén nép életéről és építkezési szokásairól. Kétórányi gyaloglással értük el a Hármashatáron felállított emlékmű kőoszlopát.  A világháborút követő határmódosítás emlékére állították 1920-ban. Örömmel fedeztük fel 1989-es dátummal a szomszédos népek barátságának, összefogásának és együttműködésének jelképeként elhelyezett béke emléktáblát is.

A kora délutáni órákra értünk vissza a túráról és újra a buszra ültünk, hogy az ebédet az őrvidéken, azaz a Szalafői a Pajta Csárdában fogyasszuk el.

A késői ebédet követően vezetőnkkel a Pityerszeren az „Őrségi Népi műemlék együttes” épületeit tekinttettük meg. Az őrállók - e vidéknek a honfoglalást követő időben letelepedett lakói - erdei irtásokon alakították ki otthonaikat és azok körül a gazdasági épületeiket, melyeket szereknek neveztek el.  Három helybéli család megőrzött portája alkotja a népi műemlék együttest. Az elszórt épület együttesek a szerek, melyek nevüket a tájolásuk, illetve az elhelyezkedésük alapján kapták. A szerek szétszórt házcsoportok, a”kerített” ház kifejezés a mellmagasságú fagerendákból készített kerítést jelenti, amely az állatok védelmét is szolgálta. Valamennyi szeren megtalálható volt a tóka, amely vízzel telt kis tavacska a főzést és az ivást kivéve minden egyéb vizes szükségletet kielégített. Akár az állatok itatására, akár mosásra vagy tűzoltáshoz volt rá szükség.

A gazdasági épületek a szükséges kéziszerszámok tárolását, a téli takarmánytárolást és az élelmezést szolgálták. Korabeli tárgyaik hasznosságát megismertük annak fényében, hogy leginkább állattartás és gyümölcstermesztés volt jellemző ezen a vidéken.

Lassan a záróra ideje érkezett el a Népi műemlék együttesnél, így mi is megköszöntük az egész napos szakvezetést és visszaindultunk Szombathelyre. Élményekben gazdag, tartalmas napot tudtunk magunk mögött!

A napot összefoglalta: Gerencsérné Mari

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.