Hiba
  • Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

Informatikai fejlesztés a járási hivatalokban

Magyarország Kormánya elindította „A járási hivatalok integrálása a kormányhivatalok ügyfélszolgálati rendszerébe” (EKOP-2.1.23) és „A járási hivatalok informatikai infrastruktúrájának fejlesztése” (EKOP-1.2.26) című, európai uniós forrásból finanszírozott, kiemelt projekteket, hogy a jogi és szervezeti háttér átalakításával együtt a fővárosi és megyei kormányhivatalok járási hivatalainak informatikai fejlesztése is megvalósuljon. 
A kormány célja a szolgáltató közigazgatás megteremtése. A hatékony- gyors - egyszerű ügyintézés biztosítása a lakóhelyhez közel, a járási hivatalokban, a kormányablakokban, valamint a kistelepüléseken települési ügysegédek útján. A két EKOP projekt keretében, összesen több mint 10 Mrd. Ft értékben valósult meg informatikai fejlesztés.

2015. év végéig országosan mintegy 250 helyszínen létesül kormányablak, a járásszékhelyeken, kerületekben, megyei jogú városokban, a jelentősebb településeken, egyes vasútállomásokon és bevásárlóközpontokban. A kormányablakokban jelenleg közel 450 ügytípus intézhető, ez folyamatosan bővül, számuk 1000 fölé emelkedhet a következő esztendőben.

Az Államreform 2. keretében a Bürokráciacsökkentés Programja újabb intézkedéseket vezetett be a közigazgatás hatékonyabbá tétele érdekében. A Kormány a közeljövőben törvénycsomagot nyújt be az Országgyűlés elé, amelyben javaslatot tesz több közigazgatási hatósági eljárás díjának megszüntetésére. A törvénycsomag alapja az a lakossági konzultáció, amelynek során közel 400 ezer állampolgár nyilvánított véleményt. A fővárosi és megyei kormányhivatalok 1107 javaslatot tettek a hatósági eljárások egyszerűsítésére. A törvényjavaslat 110 törvény módosítását tartalmazza, amely segíti az állampolgárok és a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentését.

A közigazgatási bürokráciacsökkentési törvényjavaslat négy irányvonala:

- általános eljárási szabályok egyszerűsítése,

- engedélyhez kötött tevékenységek körének csökkentése,

- ügyintézési határidők csökkentése,

- egyes hatósági ügyeket érintő, egyedi egyszerűsítési javaslatok.

A függő hatályú döntés értelmében, ha 2 hónapon belül nem születik döntés, a hatóság köteles lesz az ügyfél részére az eljárási díjat, ennek hiányában tízezer forintot megfizetni. Egy évben 1,3 millió olyan közigazgatási eljárás van, amelynek ügyintézési időtartama 2 hónapnál hosszabb. Az egyszerű megítélésű ügyekben a hatóság 8 napos határidővel fejezze be az eljárást. Az első fokú hatóságot nem lehet új eljárásra utasítani, a másodfokú hatóság köteles dönteni.A hatósági eljárások felfüggesztésére kizárólag indokolt esetben kerülhet sor.

A közigazgatási bürokráciacsökkentés keretében 25 korábban engedélyhez kötött tevékenységet a jövőben bejelentés alapján lehet folytatni. ( Például: felnőttképzési programszakértői, utazásközvetítői tevékenység, szálláshely-szolgáltatás, állatotthon létesítése) A tevékenységeket a hatóság ellenőrzi.

Csökken 120 ügytípusban, több mint 200 határidő. Ezek egy részében a 30 napos ügyintézési határidő 21 napra csökken, a nagyobb időigényű ügytípusok - 60 vagy 90 napos – ügyintézési ideje átlagosan 25%-kal csökken. Például az ingatlan-nyilvántartási ügyek 30 napról 21 napra, a külföldön élő magyar állampolgárok lakcím-ügyei 60 napról 30 napra, a hazai anyakönyvezési eljárás ügyintézési határideje 60 napról 40 napra csökken.

Ha büntetlen előéletet kell igazolni, a hatóság lekéri a nyilvántartásból az adatokat, és nem az ügyfélnek kell az erkölcsi bizonyítványt beszerezni. Ezzel 20-nál több ügyben válik egyszerűbbé az ügyintézés.

A közlekedési ügyekben, elektronikus formában, ingyenesen is lekérhető lesz egy adott jármű műszaki előélete a járműnyilvántartó rendszerből.

A vállalkozásoknak nem kell alapszabályt módosítaniuk minden tőkeemeléssel egyidejűleg és azt külön bejelenteniük a bíróság részére, mivel a beszámoló leadásával ezt teljesítik.

A hatóságok közötti belföldi jogsegély-eljárásokat elektronikus úton kell lefolytatni.

A területi közigazgatás fejlesztéséhez nemcsak az ügyfélkiszolgáláshoz szükséges technikai feltételeket, hanem a központi szolgáltatásokat és az azokat kiszolgáló infrastruktúrát is fejleszteni kell. Ahhoz, hogy az ügyfélkiszolgálás szintjének növelése megvalósítható legyen, a két fejlesztési irányt egy időben, egymással párhuzamosan kell végrehajtani. Ezért az EKOP-1.2.26 és EKOP-2.1.23 projektek párhuzamosan kerültek végrehajtásra és egymást kiegészítve szolgálják a területi közigazgatás teljes megújítását.


1.   A járási hivatalok informatikai működését kiszolgáló háttér infrastruktúra fejlesztésének fontosabb eredményei:

-          Elavult informatikai eszközök cseréje

Az ügyintézési feladatok megfelelő színvonalon történő ellátása érdekében szükség volt a járási eszközállomány - elavult gépek, szoftverek- jelentős részének cseréjére. Ennek keretében 16 ezer munkaállomás kialakítása, háromezer táblaszámítógép és 6500 nyomtató, illetve az ezekhez szükséges szoftverek üzembeállítása történt meg. A párhuzamos ügyfélszolgálatok fokozatos leépítésével.

-          Szerverek telepítése

A beszerzett eszközök megfelelő működtetéséhez, valamint az országos hálózat optimális terheléselosztása érdekében elengedhetetlen az ezeket kiszolgáló szerverek üzembeállítása. A projekt során elértük azt, hogy minden kormányhivatal saját szerverekkel megerősítve támogatja a járási hivatali dolgozók informatikai munkáját.

-          Egységes központi informatikai rendszerek bevezetése

o   országosan egységes e-mail rendszer került bevezetésre,

o   központi címtár alkalmazás került bevezetésre, ami - akár egy „nagy telefonkönyv” - tartalmazza minden kormányhivatali dolgozó adatait és elérhetőségét.

o   korszerű nyomtatási és fájlkezelési szolgáltatásokat vezettünk be, amelyek költséghatékony és biztonságos megoldást nyújtanak a napi munka támogatásához.

o   A hatékonyabb munkavégzés érdekében csoportmunka támogató rendszer kialakítására is sor került a projektben, amelynek segítségével a munkatársak közös elektronikus dokumentumtárat, feladatkezelőt hozhatnak létre a tudásmegosztás céljából.

o   A munkaállomások menedzselése érdekében központi végpontfelügyeleti rendszert vezettünk be. Ennek segítségével egyszerűen megvalósítható a számítógépek nyilvántartása, a rajtuk futó szoftverek távoli eléréssel történő telepítése és frissítése.

2.   Fontosabb eredmények az ügyfélkiszolgálásban:

-          Egységes ügyfélhívó rendszer, november 1-től

Az ügyfélhívó rendszer kialakítása során a projekt biztosítja, hogy mindegyik kormányablakban egységes, központilag is egyszerűen vezérelhető ügyfélhívó (sorszámosztó) berendezés szolgálja az ügyfelek kényelmét. Az eszközök telepítésével egyidejűleg egy központi időpontfoglaló alkalmazás is bevezetésre kerül, amelynek segítségével az előzetes időpontfoglalás lehetőségével élő állampolgároknak is biztosítjuk a kényelmes ügyintézés lehetőségét.

-          Tudástár rendszer bővítése

A hivatali ügyeinket, ezáltal az életünket is befolyásoló jogszabályok rendszeresen és gyorsan változnak. Éppen ezért fejlesztettünk ki egy olyan információs, tartalomszolgáltató rendszert, a „Tudástárat”, amely hiteles, egy csatornából származó adatbázisból táplálkozva szolgáltatja az ügyintézéshez és az állampolgári, lakossági tájékoztatáshoz szükséges információkat. A Tudástár nemcsak az ügytípusok részletes leírását, jogszabályi hátterét, az ügyintézéshez szükséges dokumentumok listáját tartalmazza, hanem az ügyintézés során felhasználásra kerülő elektronikus űrlapok naprakész formáját is.

-          Interaktív virtuális ügyintézési szolgáltatás fejlesztése

Már jóval korábban felmerült az állampolgárok részéről annak igénye, hogy az ügyeik intézése vagy tájékoztatás céljából ne kelljen minden esetben fizikailag is felkeresniük a Kormányablakokat. A projektben kifejlesztésre került az a rendszer, amely videokapcsolatot biztosít az állampolgár és az ügyintéző között oly módon, hogy mindeközben lehetővé teszi azt, hogy az ügyintéző az állampolgárral közösen, együtt töltse ki pl. az ügyindításhoz szükséges űrlapokat.

-          Munkafolyamat Kezelő Rendszer kifejlesztése

A kormányablakokban indítható, intézhető ügytípusok száma napról napra növekszik, számuk hamarosan megközelíti az ezret. Ilyen mennyiségű ügytípus kezeléséhez jelent megoldást a munkafolyamat-kezelő rendszer, amely az ügyintézőt vezeti végig egy-egy megoldandó ügy minden lépésén. A rendszer ezen felül rendelkezik a Kormányablakokban indítható ügyek elektronikus űrlapjait, illetve azok kezelését végző rendszerrel is.

3. Oktatás

A fentiekben bemutatott eszközök és alkalmazások használatára a projekt során több, mint 5000 kormányhivatali és kormányablak ügyintéző került kiképzésre jelenléti képzés, valamint korszerű távoktatásos módszer alkalmazásával.

A projekt eredményeinek fenntartása

A két járási projekt megvalósítása során keletkezett látványos eredmények nem a területi közigazgatás modernizálásához szükséges fejlesztések sorozatának végét, hanem bizonyos értelemben az elejét jelentik. Létrejött egy stabil alap, amelyre építve tovább folytatható a szakrendszerek integrációjához, a teljes, elektronikus, akár otthonról is elvégezhető ügyfélkiszolgáláshoz szükséges fejlesztések sora.

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.

Legfrissebb

Legnépszerűbb