Hiba
  • Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

Vas Megye kastélyai III.

A Szombathelyi Borostyánkő Természetbarát Sportegyesület tagjai teljesítették ez évi célkitűzésüket azzal, hogy a megye kastélyaival három napon át ismerkedtek.
A nyári szünet előtti időre terveztük a kastélytúrák utolsó napját, azonban az egyesületi és egyéb elfoglaltságok miatt október első napjára maradt, melyet kissé csökkent létszámmal, de csodálatos napsütésben teljesítettünk.

Már a korai órákban az Erdődy-Choron kastélyt néztük meg Jánosházán. A jelenleg üres és felújításra váró épület valaha szebb napokat élt meg, de akarat és pénz hiányában a közeljövőben ennek az épületnek a megmentésére esélyt sem látunk. A kastélyok „tudósa”, kalauzunk és vezetőnk az épület történetének és a folyamatosan cserélődő tulajdonosok ismertetése során keserűen jegyezte meg, hogy a legrosszabb gazdák egyike maga az állam.

Fotószünet után tovább utazva Kemenessömjén két kastélyának, a Berzsenyi és a Radó kastély lassú halálának voltunk szemtanúi. Rohamosan romlik az állaguk és bár folyamatosan hirdetik eladásra mindkét épületet nem láttuk nyomát még az állagmegóvásnak sem. A pókhálós ablakon át a társalgóban árválkodó zongora nagyon lehangoló látványt nyújtott.

Kemenesmihályfára érve – bár a park területére nem juthattunk be – végre üdítőbb látványba volt részünk, hiszen aVidos-kastély magántulajdon, így annak felújított látványa a kerítésen át is élvezhető a látogatók számára. Itt készült csoportképünk is.

A nap legkellemesebb meglepetése Vönöck településen ért bennünket. A település polgármestere személyen várta látogatásunkat a Karátsony kastély előtt. A település jó gazda módjára, lehetőségeihez mérten igyekszik fenntartani a közösségi szálláshelyként hasznosuló kastélyt az iskola megszűnését követően. Ismertetőjében elmondta, hogy iskolai csoportok, egyesületek, túrázók részére nagyon jó áron kínálják az épületet, amely bevételből legalább az állagmegóvás költségeit fedezni igyekeznek. A parkja szép és gondozott, különlegesen értékes növényeket láttunk! Jó szívvel ajánljuk családok, baráti társaságok részére, hiszen a Kemenes-hát ezer lehetőséget kínál a túrázóknak és a kirándulni vágyó városiaknak. Az idő szorításában a meglepetésnek szánt Csöngét kihagytuk, oda majd elmegyünk, mert a Weöres Sándor emlékházat és az ott lévő kiállítást is meg kívánjuk tekinteni.

Osstfyasszonyfa öt kastéllyal büszkélkedhet, a romostól a fényűzőig mindent láthatunk. Az Osstffy kastély a Darányi Ignác terv kínálta pályázati lehetőséget kihasználva már felújításra került és az önkormányzati hivatalnak ad otthont. Sajnos a Petőfi emlékszoba átmenetileg nem látogatható. A Niczky kastély a Kossuth Lajos utcában felújított és magántulajdonban van. A látogatók számára elzárt ingatlan, két németjuhász kutya látta el az őrző-védő szolgálatot, akik a feladatukat maradéktalanul teljesítették, így csak a kerítés rácsain át készíthettünk fotókat a szépen felújított épület együttesről. A Károlyi kastély felújítása jelenleg is zajlik, a romos Ajkay kúria időnként nyitva van, de nem kezdődött el a felújítása, elhanyagolt teljesen és lezárt az egykori Weöres kastély.

Répceszentgyörgyön a Szentgyörgyi-Horváth család egykori kastélya nevelőotthonként, majd  iskolaként működött, a helyiek szerint osztrák tulajdonosa van. Állapota romos, a parkban megbúvik a fák között az Aradi vértanúk emlékhelye és egy gőzmozdony a kis kocsijával.

Hegyfaluban – a  az egészségügyi intézmény látogatási idejét kihasználva – az épületet körbejártuk és a parkot is megcsodáltuk. A Draskovich – Haller /Grassalkovich/ Széchenyi kastély klasszicista stílusú épülete ma tüdőszanatórium, illetve szociális otthonként üzemel.

Bükön előbb elfogyasztottuk szokásos turista menünket a Vadász Tanya étteremben, ahol a kis értékű fogyasztásunk ellenére kifogástalan kiszolgálásban és magas minőségű ebédben részesültünk.  Majd a kíváncsi szemek elől magas kerítéssel és sövénnyel takart Szapáry kastély történetét ismertük meg. A kastély magántulajdon, nem látogatható, információk szerint a neves szombathelyicukrász család tulajdona.

Simaságon a Festetics kastély, pszichiátriai betegek otthona. A kastélyban született Festetics György a keszthelyi kastély későbbi tulajdonosa, így a családtörténetéről is hallottunk ismertetőt. Az ingatlanba csak főigazgatói engedéllyel lehet csoportoknak bejutni, ezért csak a kerítésen túli parkot láthattuk, melynek ősfái mögött húzódik az épületegyüttes.

Csepregen az önkormányzati tulajdonban lévő Nádasdy-Schöller kastély elhanyagolt épülete és a parkja mindenkit megdöbbentett. Az egykor iskolaként működő kastély megmentésére irányuló jeleket nem fedeztünk fel. A központi helyen lévő épület nem erősíti a fejlődő és megújuló kisvárosi arculatot. Felkerestük a Kőszegi út mentén a Szent-kút kápolnát is. Csalódottak voltunk, mert a kút vizéből nem tudtuk feltölteni palackjainkat, mivel lezárt területtel találkoztunk. A támogatási forrásokból megvalósult felújítást elzárták a látogatók elől.

A kastélyok és kúriák történetét ma is Bajzik Zsolt levéltáros ismertette. Az összefoglalóban valamennyi épületre vonatkozó stílusváltozásokat, átépítéseket, a tulajdonos családok folyamatos cserélődését és e folyamatok évszázadokat átívelő történetét nem rögzítettem, azt mindenki az élményei szerint raktározta. Hasznos volt a megyénket, annak történelmét, a befolyásos és uralkodó családok történeteinek ismertetését az évezredet átívelő összefoglalójából megismerni akkor is, ha a temérdek információból csak egy-egy szelet rögzült a túrák résztvevőiben.

Az összefoglalót készítette: Gerencsér Ernőné

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.