Hiba
  • "Could not resolve host: query.yahooapis.com; Unknown error" in module "mod_sp_weather"

    Cannot get "Szombathely" woeid in module "mod_sp_weather".

    "Could not resolve host: query.yahooapis.com; Unknown error" in module "mod_sp_weather"

    "Could not resolve host: query.yahooapis.com; Unknown error" in module "mod_sp_weather"

    "Could not resolve host: query.yahooapis.com; Unknown error" in module "mod_sp_weather"

    Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

A törvénygúla

Gellér B. István pécsi képzőművész 1968 óta állít ki. Kezdetben geometrikus, neokonstruktivista alkotásokat készített. 1970 után válságos évek jöttek a képzőművészetben, az évtized végén dolgozta ki a német Hans Belting a „művészettörténet vége” teóriáját, illetve már korábban megjelent Umberto Eco a „Nyitott mű” c. könyve, amiben kizárta az egyféle értelmezés lehetőségét - Gálig Zoltán
művészettörténész gondolatai.
Ha közvetlen hatásról nem is, de párhuzamról mindenképpen beszélhetünk eme írások és Gellér B. István művészete között. A posztmodern kor beköszöntével eltávolodott Gellér B. István a személytelen művészi gondolkodásmódtól, és mivel érezte a régi értelemben vett művészet folytathatatlanságát, egy saját ősi kultúrát talált ki, melynek a „Növekvő Város” összefoglaló nevet adta.

Az alapgondolat a csigaház lenyomata volt, amelyet egy ásatási terület légifelvételeként értékelt. Ez a városmodell a középpontból kiinduló végtelen fejlődést szimbolizálja. Ennek elképzelt feltárása során dokumentumokat, használati eszközöket, akkori játékokat rajzolt le, festett meg és égetett ki kerámiából. Mindehhez szöveges kommentárt és fényképeket is mellékelt, melyek még érdekesebbé, és egyben talányosabbá tették az általa teremtett világot. Még a város lakóinak az írásjeleit is kidolgozta, melynek alapja a Törvénygúlán is megjelenő formán alapuló ún. „trianguláris” írás volt.  

Látható tehát, hogy ezek elvileg nem műalkotások, ugyanakkor a kivitelezés mindig esztétikai minőséget képvisel, így Gellér B. István immár hatalmasra növekedő életművét szívesen állítják ki a legnívósabb galériákban is.

A Törvénygúla jelzi, hogy a mindennapi életet törvények, szabályok működtették, és itt visszautalhatunk Umberto Eco „Nyitott művére”-re, ugyanis az egyébként archaikus gúla a szó szoros értelmében is nyitott. A szigorú geometrikus forma síklapjai kinyílnak, és arcok tekintenek ki belőle. A nézőre van bízva, hogy ezt miként értelmezi, ugyanis a mű éppúgy szólhat a törvények emberarcúságáról, mint a törvényalkotók akaratáról.

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.

Legfrissebb

Legnépszerűbb